materiały
Materiały dla klasy 7a i 7b
na czas zdalnej nauki – od marca 2020
opracowała Marzena Lesińska-Wardawy
Zawartość strony:
- informacje o bieżących, ew. już zakończonych quizach
- ściągawka– tematy i co trzeba było zrobić na ocenę
- właściwe tematy lekcji i materiały
Quiz „Bezpiecznie w sieci” dla uczniów (tylko): 7a5, 7a29, 7b24, 7b29
Uruchomiony 3 czerwca o 9:40, zakończy się 7 czerwca o 22:00
Wejdź na: joinmyquiz.com i podaj ten kod: 3671006
Zaloguj się odpowiednio – 7a5, 7a29, 7b24, 7b29 i dodaj inicjały.
Ostatni razu uruchamiam. Rozmawiałam z uczniami, dla których jest to uruchomione.
Pierwsze, dzielniki i Sito Eratostenesa 7,8
Uruchomione: May 25th 2020, 6:12 PM Ostateczny termin: 9:14pm, May 30
https://quizizz.com/join?gc=9822691 albo joinmyquiz.com i podaj ten kod: 9822691
—————
Fibonacci 6.7.8
Uruchomione: May 25th 2020, 6:14 PM Ostateczny termin: 9:14pm, May 30
https://quizizz.com/join?gc=7099077 albo joinmyquiz.com i podaj ten kod: 7099077
—————
Word – formatowanie – klasa 7
Uruchomione: May 25th 2020, 6:15 PM Ostateczny termin: 9:14pm, May 30
https://quizizz.com/join?gc=2634204 albo joinmyquiz.com i podaj ten kod: 2634204
Proszę logować się klasą, nr-em z dziennika i dalej już coś od Was – inicjaly lub nawet całe nazwisko. Nie wstawię ocen, gdy nie będzie numeru klasy i nr-u z dziennika.
Obiecany na konsultacjach dnia 2020.05.20 link do quizu – „Liczby pierwsze, dzielniki i Sito Eratostenesa”: https://quizizz.com/join?gc=2126285
Proszę podać klasę, nr z dziennika i inicjały. W przeciwnym razie nie wstawię oceny.
Wszystkie quizy zamkną się 24 maja po 21-ej… (wydłużony ze względu na 7b) Każdy może próbować poprawić ocenę, a Ci, którzy wreszcie się zdecydują, mają szansę usunięcia bz z librusa…
Podaję też link do quizu „Fibonacciego”: https://quizizz.com/join?gc=7029488
Trzeci link prowadzi do quizu dot. formatowania w Wordzie, który był na koniec lutego. Ściągawka – plik „zasady” na stronie: zkomputerem.pl/
i podpowiedź- wcześniej standardowa czcionka to 12: https://quizizz.com/join?gc=7006325
Ściągawka – jakie prace wykonywaliśmy
i co należało wykonać i/lub wysłać na zaliczenie:
0. Zanim rozpoczęła się praca zdalna, wykonaliśmy na lekcji pracę polegającą na sformatowaniu wg wzoru tekstu „Dialog z maszyną”, który był dostępny jako pdf – do odczytu jako wzór i jako rtf – edytowalny na stronie zkomputerem.pl przygotowanej przez autorów podręcznika, którzy też są nauczycielami: https://zkomputerem.pl/face/HTML/sp/sp745.html Plik należało przesłać.
1. Dwa plakaty Teatrzyku „Zielona Gęś” – Ostrożność i Żarłoczna Ewa – podobnie należało sformatować, „włożyć” jako znak wodny grafikę – dwa pliki przesłać na jedną ocenę.
2. Film w Photo Story 3 dla Windows (można było w czymś innym, np. w movie makerze) – z jednej grafiki – obrazu Matejki. Trzeba było film zrobić, zapisać i przesłać.
3. Własny film – wg własnego pomysłu. Zrobić, zapisać, przesłać.
4. Po Wielkanocy przeszliśmy do algorytmów. Poznaliśmy Algorytm Euklidesa do znajdowania NWD.
5. i 6. Ciąg Fibonacciego był drugim algorytmem, któremu poświęciliśmy 2 godziny… Zwieńczeniem był quiz.
7. i 8. Sito Eratostenesa – kolejny algorytm – do znajdowania liczb pierwszych. Druga lekcja dotyczyła reszty z dzielenia, która przydaje się bardzo w programowaniu i w życiu. Tu też dałam do rozwiązania quiz.
9. Różnorodność środowisk, języków programowania… – ale cel ogólnie ten sam. Napisanie programów, które będą wykonywać za nas jakąś pracę. Po scratchu z zeszłej lekcji – na tej lekcji było podobne, ale inne zadanie w godzinie kodowania blockly. Trzeba było przesłać wygenerowany link do najtrudniejszego zadania, które udało się rozwiązać na jednej z trzech zaproponowanych stron.
10. Język polski w ćwiczeniach – praca online. Lekcja na wyrównanie różnic. Spodziewam się otrzymać do oceny przynajmniej po jednej zaległej pracy od uczniów mających BZ.
11. Zapamiętać dwie-trzy metody i nazwy tych sortowań (bąbelkowe, przez wstawianie…).
Nie podawałam tu dodatkowych prac…
Przypominam, że prace przesyłacie na sp373@wp.pl, podając imię, nazwisko, klasę i temat przesyłanej pracy.
TEMATY
2020.06.10 – do końca czerwca?
przepadnie nam lekcja (przesyłanie materiału) z powodu Bożego Ciała
– w zasadzie ten temat możemy uznać za czwartkowy –
i 18 czerwca z powodu egzaminu ósmych klas.
24 czerwca 2020:
Dla tych, którzy już pozaliczali materiał z wszystkich przedmiotów i mają trochę energii, którą chcą poświęcić informatyce – zapraszam do rozwiązywania kolejnych zadań w Pixblocks. Przy wstawianiu ocen na początku czerwca zapisałam liczbę wykonanych zadań, więc już we wrześniu mogę wystawić ocenę za pracę dodatkową, jeśli zechcecie poświęcić programowaniu kilka chwil.
Życzę powodzenia.
i
Udanych wakacji!!!
Temat: Strategia „Dziel i zwyciężaj” – algorytmy.
ten temat to kropka nad „i”. Uzupełnienie do sortowania – strategia „Dziel i zwyciężaj” – omówiona z 7b w piątek 5go czerwca , a z 7a – w środę 10 czerwca.
Strategia_dziel_i_zwyciężaj_7kl(pdf)
Pobaw się na stronie khanAcademy…
Nic nowego nie zadaję, kończymy quiz, kończymy temat sortowania.
2020.06.04 – dla 7a i 7b
Zamykamy temat: 3.6. Szybkie porządki ( podręcznik s. 81)
Jak wygląda sortowanie przez scalanie:
https://www.youtube.com/watch?v=XaqR3G_NVoo
i film (15minut) o szybkim, ale porównywanym do scalania:
https://www.youtube.com/watch?v=82XxdhRCMbI
QuickSort – film; https://www.youtube.com/watch?v=ywWBy6J5gz8
Quiz do dzisiejszej i wcześniejszej lekcji: SORTOWANIE zamknie się o 21:00, dnia 10 czerwca
wejdź na: joinmyquiz.com i podaj ten kod: 3663547
Pamiętaj o prawidłowym logowaniu – podaj klasę i numer z dziennika oraz inicjały.
2020.05.28 – dla 7a i 7b
Zaczynamy ostatni temat – będzie rozłożony na dwie godziny zajęć – dotyczący algorytmów.
Robimy porządki(pdf). Klasa 7a poznała treść na konsultacjach, a 7b – jeśli zechce – może poznać w piątek.
Materiał raczej uzupełniający treść z podręcznika, bo „podręcznikowe sortowania” omówimy za tydzień. Zadaniem jest pobawić się sortowaniami na pierwszej podanej w pliku stronie tak długo, aż się zapamięta trzy metody i trzy nazwy sortowań.
2020.05.21 – dla 7a i 7b
Żeby uczniowie mieli czas na mobilizację i przesłali zaległe prace, lekcja bez „spinki”.
temat_na_luzie7kl(pdf)
Serio – czekam na prace. Za chwilę podejmę decyzję, by dzwonić do rodziców uczniów, którzy mają 3 lub 4 bz.
2020.05.14 – dla 7a i 7b
Dziś zajmiemy się tematem: Języki programowania.
Przejrzysz podręcznik od s.72,
zapoznasz się z moją instrukcją: Języki_programowania7kl(pdf)
i odwiedzisz 3 strony w sieci.
Na jednej ze stron wygenerujesz na koniec zabawy link
i prześlesz go do mnie na mail: sp373@wp.pl
Pamiętaj! – podaj, od kogo jest wiadomość i co przesyłasz. Możesz też skorzystać z librusa.
Ostateczny termin: 15:59 dnia 11 maja
=======================================
2020.05.07 – klasy 7a, 7b
Temat: Liczby pierwsze – scratch. Reszta z dzielenia.
Praca z podręcznikiem s. 56…
Dwa filmy – jeden z khanacademy, drugi – z wydawnictwa WSiP.
Wszystko połączone z moim komentarzem w pliku: Liczby_pierwsze_scratch(pdf)
Na koniec w pliku podaję, co jest do wykonania i przesłania.
To jest zapowiedziany quiz o algorytmach ogólnie.
Zapraszam – wejdź na joinmyquiz.com
podaj numer: 379700
Zaloguj się tak, żebym wiedziała, kto ma dostać ocenę.
Ostateczny termin: 20:45 dnia 15 maja
2020.04.30 – klasy 7a, 7b
Temat: Liczby pierwsze – Sito Eratostenesa.
Cel: Lekcja jest wstępem do programowania w scratch. poprzedza lekcję ze strony 56.
Wyjaśnia zasadę działania algorytmu zwanego sitem Eratostenesa, czym są liczby pierwsze i złożone…
Zapoznaj się z materiałem, przygotowanym na potrzeby lekcji o tym algorytmie arytmetycznym:
Postaraj się zapamiętać jak najwięcej, zrozumieć zasadę działania algorytmu i informacje o liczbach pierwszych i złożonych.
Obejrzyj film na khanacademy (pierwsze 2:30):
2020.04.23 – 7a, 7b
temat: Ciąg Fibonacciego
Podręcznik s. 76 i kolejne
1. Przeczytaj podrozdział „Króliki i ciąg Fibonacciego„, przyjrzyj się tabeli i definicji na szarym tle. Definicję zapamiętaj.
2. Obejrzyj film: „Tajemniczy ciąg Fibonacciego. Złota liczba. Boska proporcja”
https://www.youtube.com/watch?v=wb7kPaM8cfg
przynajmniej pierwsze 14 minut, do mistycyzmu…
3. dodatkowo, dla ciekawskich – zajrzyj na Uniwersytet Kalifornijski….
W drugim podrozdziale w podręczniku autorzy odsyłają Cię na stronę Snap!.
Znajdziesz ją tutaj: https://snap.berkeley.edu/snap/snap.html
Nie musisz układać skryptów.
4. Już dużo wiesz na temat algorytmu. Obejrzyj na scratch.mit.edu projekty:
- https://scratch.mit.edu/projects/342110358/
porusz suwakami - https://scratch.mit.edu/projects/14856949/
wpisz wartość od 6 do 12 - https://scratch.mit.edu/projects/22644803/
dopatrz się podobieństwa do słonecznika, szyszki… - https://scratch.mit.edu/projects/370721443/
5. Gdy już wiesz o Fibonaccim prawie wszystko, podejdź do quizu.
Jest aktywny do 29 kwietnia do godziny 22:00.
quizizz.com/join?gc=285487
Zaloguj się podając klasę, numer z dziennika i inicjały.
Quiz jest na ocenę. Postaraj się.
Powodzenia.
2020.04.15 – 7a, 7b
temat: Algorytmy i schematy (blokowe) s. 69 (cz.1.)
dotyczą w pierwszej mierze Algorytmu Euklidesa, który znajduje NWD – największy wspólny dzielnik dwóch liczb.
Przykład znajdowania NWD na konkrecie liczb 42 i 24 w podręczniku.
Algorytm Euklidesa wychodzi z założenia, że liczby 42 i 24 mają taki sam NWD jak liczby 42-24=22 czyli większa pomniejszona o mniejszą i 24 czyli mniejsza. Czytaj w podręczniku s. 70.
By można było ułożyć listę kroków, zamienić ją na schemat blokowy, a na koniec napisać program, trzeba ustalić,
- która liczba jest większa i wtedy od niej będziemy odejmować,
- a jeśli są sobie równe to koniec i to właśnie wartość liczb już jest NWD. Przykład 12 i 12 są sobie równe więc ich NWD wynosi 12.
Na s. 71 znajduje się zapis:
a:=a-b
Jest to przypisane na wartość a różnicy a i b lub inaczej mówiąc: a teraz jest mniejsze o b.
konkret: a:=a-6
a np. miało wartość 20, a teraz ma wartość 20-6 czyli 14.
Inne tłumaczenie: miałeś w kieszeni duuużo drobnych, płaciłeś w sklepiku i teraz masz w kieszeni o 6zł mniej. A jeśli uznamy, że nie powiesz nam, ile płaciłeś:
kasa w kieszeni :=kasa w kieszeni – zakupy
W schemacie blokowym jest użyty klocek decyzyjny.
Jego zadaniem jest zwrócić wartość logiczną: „prawda” lub „fałsz”. Innej możliwości nie ma. Jak zwraca „prawda„, po schemacie zsuwamy się w jedną stronę, a gdy zwraca „fałsz” – idziemy po strzałkach w inną stronę. Odpowiednikiem w scratchu jest:
Gdy a jest większe od b, zwróci „prawda„, przejdzie do pierwszej „luki”, a tam będą nasze polecenia….
Gdy a jest mniejsze od b, czyli zwróci wynik „fałsz„, przejdzie do „w przeciwnym wypadku” i będzie wykonywał umieszczone w drugiej luce polecenia.
Obejrzyj, proszę, dwa pliki (pdf):
wprowadzenie_algor_7_2020
Algorytmy_arytmetyczne_sam_nwd2020
Za tydzień dokończymy problematykę algorytmów i schematów blokowych.
2020.04.02 – 7a, 7b
Drodzy Uczniowie,
Ten film z zeszłej lekcji był treningiem, wprawką, poznaniem narzędzi programu.
Kilka osób miało problem z uwzględnieniem mojej prośby o robienie najazdów. Jest to opisane i zobrazowane w podręczniku na stronach 131 i 132 – samemu trzeba //określić pozycję początkową i końcową ruchu// – postawić tam znaczek i przesunąć prostokąty. Dla najazdów =zbliżeń było to: na lewym całość, na prawym – mały prostokąt.
Kilka osób przesłało projekt zamiast filmu.
Temat: Druga lekcja dotycząca pracy z programem Photo Story:
wykonaj własny film, wg własnego pomysłu, z własną grafiką lub cudzą (pamiętaj o prawach autorskich). Z podkładem muzycznym lub bez, z własną narracją lub bez. Sugerowane tematy – Wiosna, obrazy impresjonistów, Wielkanoc, rośliny kwitnące, małe zwierzęta… Miło byłoby, gdyby film miał sens – jakieś przesłanie.
Możecie też upiec kilka pieczeni na jednym ogniu. Zrobić film o walorach edukacyjnych, który będzie można przesłać do kilku nauczycieli różnych przedmiotów. Sugeruję, by najpierw wysłać do mnie i poznać opinię dot. narzędzi, warsztatu i efektu.
Jak już wspominałam, tematy nie do przyjęcia – gry komputerowe i screeny z tych gier. :o) Wiem, co mówię. Rozmiar filmu – rozsądny. Wasz film będzie większy niż pierwszy o obrazie Matejki, bo tam weszły dwie grafiki.
Nazwa filmu – klasa+nazwisko.
Znacie już swoje służbowe adresy poczty elektronicznej.
Zatem czekam na Wasze dzieła jak zwykle koło 11-u dni, a uwzględniając czas Wielkanocy – trochę dłużej.
2020.03.26 – 7a, 7b
Klaso siódma! Będziemy robić film… :o) Podstawa – temat z podręcznika od s. 128.
- Nim weźmiemy się do pracy, potrzebny nam jest program-wykonawca. To darmowy, starutki, ale praktyczny (zadziała nawet na windows Xp)
PhotoStory 3 dla Windows. tu pobierz – ze strony Microsoft. Trzeba go zainstalować.
Jeśli ktoś nie może instalować nic na swoim komputerze, proszę o sygnał przez mail lub przez librus. Wtedy ustalimy, w jakim innym programie praca będzie wykonana.
Ustalmy, że program już jest.
2. Pracę nad filmem rozpoczniemy od zrobienia katalogu (katalog = folder) na swoim komputerze.
W Paint lub innym programie zrobimy tło – obrazek z kolorem w neutralnej barwie. Zapiszemy w folderze.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Obrazy_Jana_Matejki
Ze strony Wikipedii pobierzemy jeden – dobrej jakości – obraz, na którym jest duuuużo postaci :o) i zapisz w swoim folderze. Żebym nie oglądała potem 60-u niemal identycznych filmów, przydzielam obrazy – wybieracie jeden:
dziewczęta z 7a:
Stefan Batory pod Pskowem lub Założenie Akademii Lubrańskiego w Poznaniu
chłopcy z 7a:
Zawieszenie dzwonu Zygmunta lub Bitwa pod Grunwaldem
dziewczęta z 7b:
Kościuszko pod Racławicami lub Konstytucja 3 Maja 1791 roku
chłopcy z 7b:
Jan Sobieski pod Wiedniem lub Hołd pruski
Wykonamy pracę krok po kroku. Dla ułatwienia przygotowałam instrukcję z grafikami i strzałkami, do których opisy są również w kolorach strzałek: Jak przygotować film (pdf)
Efekt=film, którego powstawanie widzieliście: 7d_Wardawy_dzieci(wmv)
Jaką ma wadę mój film – za mało czasu na przeczytanie informacji, może za mało czasu na konkretnych „slajdach”. Film jest produktem końcowym. Gdybym chciała to poprawić, filmu samego juz nie mogę ale mogę inaczej – na szczęście zapisałam projekt. Mogę go edytować (edytuj projekt -> używany przez Ciebie folder -> zapisany projekt), nanieść poprawki i na nowo wygenerować już prawidłowy film. Po to właśnie potrzebujemy projektu.
Tu są instruktażowe filmy „zewnętrzne” – kilkuminutowe, obrazujące działanie w programie. Warto zobaczyć.
Dla przypomnienia – czego oczekuję:
Kryteria dot. wykonania filmu w programie photo story 3 dla windows.
1. Przygotuj folder na swoją pracę
2. Umieść w nim wskazane przez n-la zdjęcie obrazu.
3. Przygotuj PUSTE tło – zrobione w paint – m.in. do napisów początkowych i końcowych. Przykładowy rozmiar 800(szer)x600(wys)
4. Zaimportuj 5-6 razy grafikę (ten obraz)- jeden pozostaw w naturalnej wielkości, na pozostałych zrób najazd = „studium szczegółu”.
5. Zaimportuj 3 razy tło i dodaj w Photo Story napisy:
– początek: o czym jest film,
– środek: notka biograficzna – 0 autorze obrazu i jego treści, ale krótka i zwięzła,
– zakończenie: źródło (np. http://edusens.blogspot.com/2014/02/jana-matejki-astronom-kopernik-czyli.html ale można odciąć z przodu http://)
i autor czyli Ty.
6. Zapisz projekt i zapisz film – w swoim folderze.
7. Film – plik o nazwie „nazwisko_klasa_tytułobrazu” przekaż n-lowi do oceny.
Uchylę rąbka tajemnicy.
Ten film – wyżej opisany i zadany – z narzuconą przeze mnie treścią i budową, jest treningiem. Oczywiście na ocenę. Od razu powiem, jaka będzie druga lekcja przed Wielkanocą – wykonaj własny film, wg własnego pomysłu, z własną grafiką lub cudzą (pamiętaj o prawach autorskich). Sugerowane tematy – Wiosna, obrazy impresjonistów, Wielkanoc, rośliny kwitnące… Tematy nie do przyjęcia – gry komputerowe i screeny z tych gier. :o) Wiem, co mówię. Rozmiar filmu – rozsądny – do 5MB. Za chwilę poznacie swoje maile na szkolnej poczcie. Będziecie mogli swoje filmy przesłać lub udostępnić.
Tekst wysłany do rodziców. Uważałam, że w czasie izolacji epidemiologicznej Rodzice muszą wiedzieć, że Wy będziecie potrzebować komputera – bo macie ode mnie zadaną pracę.
Druga godzina:
Drugie zajęcia poświęcimy na Pixblocks – kolejna lekcja (lub kilka)
Gdyby Rodzic nie orientował się, aplikację pobieramy (najlepiej na komputer – wtedy mam możliwość docenienia ucznia i zobaczenia liczby wykonanych zadań) ze strony pixblocks.com/pobierz
Gdyby ktoś nie znał/nie pamiętał loginu i hasła, trzeba do mnie napisać, podając imię, nazwisko ucznia i klasę. Zachęcam do zapoznania się z konkursem na pixankę. Informacje na w/w stronie i po zalogowaniu się do pixblocksa.
Uczniowie ambitni mogą wejść na stronę instalogik.pl
Cytuję: „Uczniowie będą mogli przez najbliższe tygodnie przejść cały kurs InstaLogik i 28 marca wziąć udział w sesji finałowej poza klasyfikacją.” Zadania mają charakter logicznych zagadek, w których odpowiadamy prawda lub fałsz, tylko niektóre wiążą się z programowaniem w instakod – należy uzupełnić zapis blokowy.
Żebym mogła docenić tych, którzy podejmą się tego dodatkowego zadania, uczeń wraz z rodzicem musi przejrzeć „najczęściej zadawane pytania„, założyć konto (obecnie darmowo) na w.w stronie i przesłać do mnie kod ucznia. Wtedy dodam go przez moje nauczycielskie konto do naszej szkoły i będę widziała postępy.
klasa 7a i 7b – na okres kwarantanny – lekcja „Plakaty”
Skopiuj treść obu plakatów – są pod poniższymi adresami – do edytora tekstu typu word.
Każdy wklej osobno. Utwórz dwa odrębne dokumenty.
linki do treści plakatów – Teatrzyk Zielona Gęś.
https://www.kigalczynski.pl/gesi/ostroznosc.html
http://galczynski.kulturalna.com/a-6581.html
Pobierz grafikę na swój komputer.
Wstawianie grafiki jako znak wodny – word:
projektowanie->znak wodny -> niestandardowy znak wodny…-> obrazkowy znak wodny-> wybierz obraz ->z pliku (musisz wcześniej plik pobrać zapisać, wiedzieć, gdzie go szukać na swoim komputerze, kliknąć go)->wstaw
Sformatuj dokumenty tak, jak w podręczniku s. 99.
Za pomocą marginesów ustaw tekst w pliku OSTROŻNOŚĆ tak, by znalazł się wewnątrz ramki.
Zapisz pliki i prześlij na mail sp373@wp.pl
Na zakończenie zajęć dot. WORDa sprawdź swoją wiedzę:
https://learningapps.org/display?v=p6cmmamxa20
Odwiedź epodreczniki.pl
https://epodreczniki.pl/a/formatowanie-akapitowe-tekstu/Dmmzh48ZS
Rozwiąż zadania, zapoznaj się z treścią lekcji i wykorzystaj dla treningu interaktywne elementy w danym temacie.