Doradztwo zawodowe
Drodzy uczniowie,
wszystkie bieżące informacje znajdują się w podstronie rekrutacja do szkół ponadpodstawowych.
proszę zapoznać się z planem naboru na rok szkolny 2019/2020 (xls): Plan_naboru_20190211
PLAN DORADZTWA ZAWODOWEGO W KL. VII
W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
-
Podstawa prawna
· Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59)
- 1. 17-19 ;art.109. 6 ;art. 98.1.16 – ustawy prawo oświatowe;
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 );
- 292. 1-2 ustawy –Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe;
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej;
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół z 28 marca 2017;
Zgodnie z art. 292 ust. 1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe w roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 Ustawy – Prawo oświatowe, są realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
Zgodnie z ustawą program powinien zawierać treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych
z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi – a zatem informacje edukacyjno-zawodowe, informacje dotyczące rynku pracy i informacje dotyczące samopoznania.
II. Cele programu
Celem doradztwa zawodowego w klasie 7 szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów
do odpowiedzialnego planowania ścieżki swojej kariery i trafnego podejmowania decyzji dotyczących wyboru kierunku dalszej nauki przy wsparciu doradcy zawodowego.
Cele ogólne programu:
- poznawanie samego siebie;
- analiza informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy;
- poszerzanie własnych: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych;
- kształtowanie gotowości do wejścia na rynek pracy;
- rozwijanie umiejętności uczenia się przez całe życie.
W programie ujęte zostały również cele szczegółowe w poszczególnych obszarach:
W obszarze POZNANIE SIEBIE uczeń:
- rozpoznaje swoje zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
- charakteryzuje wartości z uwzględnieniem wartości pracy;
- określa aspiracje i potrzeby związane z własnym rozwojem i możliwe sposoby ich realizacji.
W obszarze ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY uczeń:
- wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody;
- wskazuje drogi zdobycia wybranych zawodów;
- uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
- konfrontuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy oraz oczekiwaniami pracodawców.
W obszarze RYNEK EDUKACYJNY uczeń:
- charakteryzuje strukturę systemu edukacji;
- analizuje oferty szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego pod kątem możliwości dalszego kształcenia;
- określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
W obszarze PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU uczeń:
- określa marzenia, cele i plany edukacyjno-zawodowe na bazie własnych zasobów;
- planuje ścieżkę kariery, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów;
- identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie kariery.
III. Metody i formy pracy wykorzystywane w czasie zajęć z uczniami
W przygotowanych scenariuszach zajęć zaproponowano zastosowanie aktywnych metod nauczania. Pozwalają one uczniom na rozważanie, wyciąganie wniosków, rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i współpracę w grupie.
PROPONOWANE METODY PRACY:
- analiza przypadku,
- ankieta,
- autoprezentacja,
- burza mózgów,
- ćwiczenia grupowe,
- debata „za i przeciw”,
- dyskusja problemowa,
- kolaż,
- kwestionariusz,
- lekcja odwrócona,
- mini-wykład,
- ocena pracy grupowej,
- plakat,
- rozwiązywanie problemów,
- skojarzenia,
- wirujące plakaty,
- odwrócony cel.
MOGĘ – CHCĘ – POTRZEBA
Program został przygotowany w oparciu o model „mogę – chcę – potrzeba”. Pierwsza grupa scenariuszy należących do kategorii „mogę” zawiera informacje o umiejętnościach, uzdolnieniach i talentach ucznia, druga część – zatytułowana „chcę” – daje wiedzę o pragnieniach, zainteresowaniach, planach i marzeniach młodzieży. Ostatnią składową programu stanowią scenariusze ukierunkowane na to, czego uczniom „potrzeba”, zamieszczone w nich zostały ćwiczenia dotyczące rynku pracy, uwarunkowań społeczno-ekonomicznych, trendów w polityce zatrudnienia. Zakres treści w programie odpowiada potrzebom i możliwościom uczniów szkoły podstawowej. W proponowanych scenariuszach dużo miejsca poświęcono pracy w grupie, gdyż jest to jedna z najbardziej poszukiwanych przez pracodawców kompetencji.
- Opis zakładanych efektów kształcenia
W zakresie wiedzy uczeń:
- posługuje się pojęciami związanymi z tematyką rynku pracy, kwalifikacji zawodowych;
- identyfikuje swoje możliwości psychofizyczne i predyspozycje zawodowe;
- wyjaśnia zależności pomiędzy zainteresowaniami a wyborem zawodu;
- wymienia umiejętności niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach zawodowych i społecznych.
W zakresie umiejętności uczeń:
- rozwija swoje zainteresowania;
- wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu doradztwa zawodowego, aby trafnie określić swe predyspozycje, zdolności, umiejętności;
- samodzielnie lub z pomocą doradcy planuje dalszą ścieżkę rozwoju edukacyjno-
-zawodowego.
W zakresie kompetencji społecznych uczeń:
- skutecznie współpracuje z kolegami w zespole;
- przyjmuje twórczą i refleksyjną postawę wobec przekonań oraz sposobu postępowania innych ludzi;
- rozwiązuje konflikty powstające podczas pracy zespołowej.
TEMATYKA ZAJĘĆ
– opracowana na podstawie „Programu z Doradztwa Zawodowego dla klas 7” p. Beaty Grzelak
Blok tematyczny | Temat zajęć | Cele |
SAMOPOZNANIE | Wszyscy jesteśmy zdolni! | § pobudzenie uczniów do refleksji na temat zdolności, zainteresowań, predyspozycji zawodowych i samorozwoju; poszerzenie przez uczniów wiedzy oraz świadomości na temat własnych uzdolnień i talentów;
§ ugruntowanie własnej wartości. |
SAMOPOZNANIE | Praca w grupie jako przykład kompetencji kluczowej. | · zapoznanie uczniów z zagadnieniami dotyczącymi kompetencji kluczowych;
· rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy i współdziałania w grupie; · umacnianie więzi grupowych. |
SAMOPOZNANIE | Umiejętności a zawód. |
· rozwijanie umiejętności samoobserwacji, poznawania siebie i nazywania swoich mocnych stron;
· autorefleksja i ocena własnych zdolności, zainteresowań, predyspozycji fizycznych i zdrowotnych; · uświadomienie roli wiedzy, zainteresowań i cech charakteru w wyborze kierunku kształcenia lub przyszłego zawodu. |
SAMOPOZNANIE | Moje umiejętności. | · rozwijanie umiejętności samoobserwacji, poznawania siebie i nazywania swoich mocnych stron;
· identyfikowanie przez ucznia różnic indywidualnych w obszarze zainteresowań w obrębie klasy. |
SAMOPOZNANIE | Czym się interesuję? | · wskazywanie możliwych kierunków rozwoju zainteresowań uczniów;
· samopoznanie. |
INFORMACJE
EDUKACYJNO -ZAWODOWE |
Jak zaplanować przyszłość edukacyjno-zawodową? | · uzupełnienie informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy; analiza i synteza informacji przydatnych w planowaniu kariery. |
INFORMACJE
EDUKACYJNO -ZAWODOWE |
Moja przyszłość edukacyjno-zawodowa. | · zapoznanie uczniów z możliwościami kontynuowania nauki po ukończeniu szkoły podstawowej. |
RYNEK PRACY | Zawody w moim najbliższym otoczeniu. | · zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów |
RYNEK PRACY | Od elektryka do kierownika. | · przybliżenie uczniom różnorodności zawodów i możliwości edukacyjnych;
· przygotowanie uczniów do dokonania świadomego i trafnego wyboru dalszej drogi kształcenia. |
RYNEK PRACY | Kompetencje na rynku pracy. | · zapoznanie uczniów z zasadami panującymi na rynku pracy;
· utworzenie listy umiejętności poszukiwanych na rynku pracy. |
DORADZTWO ZAWODOWE TO CIEKAWA FORMA ZDOBYWANIA INFORMACJI
O SZKOŁACH I ZAWODACH
- Zajęcia są prowadzone w klasach drugich i trzecich gimnazjum oraz w klasach siódmych szkoły podstawowej.
- Program z Doradztwa Zawodowego przygotowano na podstawie obowiązującego rozporządzenia i nowych podstaw programowych.
- Szkolnym koordynatorem doradztwa zawodowego jest p. Małgorzata Ostowicz.
- UCZNIOWIE ZDOBYWAJĄ INFORMACJE NA ZAJĘCIACH W SZKOLE
- UCZESTNICZĄ W KONKURSACH SZKOLNYCH I ZEWNĘTRZNYCH
- BIORĄ UDZIAŁ W PREZENTACJI ZAWODÓW W CKP NA ULICY MIŃSKIEJ,
- PRZYGOTOWUJĄ PREZENTACJE,
- UCZESTNICZĄ W WYCIECZKACH ZAWODOZNAWCZYCH,
- DO NASZEJ SZKOŁY ZAPRASZAMY ABSOLWENTÓW I PRZEDSTAWICIELI RÓŻNYCH ZAWODÓW,
DORADCA ZAWODOWY POMAGA W WYBORZE ŚCIEŻKI EDUKACYJNEJ
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 373 im. I. J. PADEREWSKIEGO W WARSZAWIE W ROKU SZKOLNYM 2017/2018:
wsdz_2017_2018 (pdf)