dla6klasy

O problemie z realizacją zadań informujemy nauczyciela przez LIBRUS.

Ściągawka – jakie prace robiliśmy i czy trzeba było coś przesłać.

0. Wstecz – zaległe – Kontynenty.ppt. – przesłać, jeśli nie ma pozytywnej oceny
1. Znajdź szóstkę – przesłać projekt w scratch, ew. zadanie z podręcznika
2. Pixblocks – samodzielne rozwiązywanie kolejnych zadań. NIE PRZESYŁAMY. Widzę w sieci.
3. Czy KOMPUTER zna tabliczkę mnożenia? – przesłać projekt
4. Czy (TY) znasz tabliczkę mnożenia? przesłać projekt
5. Astronomia z komputerem – notatka.
6. BLOCKLY – przesłać linki wygenerowane w wykonanych zadaniach
7. Algorytm //Dziel i zwyciężaj// – notatka z 3-ch zdań
8. Analiza skryptów + quiz
9. Aktualny w tym tygodniu temat: Policz, czy warto – arkusz kalkulacyjny. Tu krotka notatka opisująca, jak wypełnia się serią danych dla konkretnych ciągów.
10. Excel na dysku w chmurze – konto google. Przesłać załącznik – tabelkę zrobioną w arkuszu na koncie gmail.
11. Excel – Tik-tak – jeden arkusz przesłać, a w nim (1)tabelka z podliczeniem tygodniowego snu, nauki i innych typów zajęć oraz (2)tabelka – ile dni minęło od…, ile godzin….

12. Excel – Orzeł czy reszka? – przesłać arkusz z rozwiązany zadaniem na wybraną przez Ciebie ocenę.

13. Kod kreskowy- nic nowego, przesyłamy zaległe prace.


24 czerwca 2020:

Dla tych, którzy już pozaliczali materiał z wszystkich przedmiotów i mają trochę energii, którą chcą poświęcić informatyce – zapraszam do rozwiązywania kolejnych zadań w Pixblocks. Przy wstawianiu ocen na początku czerwca zapisałam liczbę wykonanych zadań, więc już we wrześniu mogę wystawić ocenę za pracę dodatkową, jeśli zechcecie poświęcić programowaniu kilka chwil.

Życzę powodzenia.

i

Udanych wakacji!!!


2020.06.17
Kolejna lekcja przepadła z powodu egzaminu klas ósmych, a kończymy (my-uczestnicy konsultacji) informacjami o kodzie ASCII i tym, że klawisze/znaki z klawiatury mają przypisane wartości liczbowe, co umożliwia przesłanie ich za pomocą systemu binarnego „po kablu” od klawiatury do jednostki centralnej i wyświetleniu na ekranie. Te wartości liczbowe pomogą nam w siódmej klasie zakodować wiadomość, a potem ja odkodować… poznamy też szyfr Cezara… :o)


2020.06.10

Temat: Liczby z kresek, kreski z liczb.

Kod kreskowy jako wprowadzenie do systemu binarnego=dwójkowego, opartego na kolejnych potęgach liczby 2.

https://scratch.mit.edu/projects/98661705/

6kreskowe(pdf) Nic nie jest zadane do wysyłania, ale do zapamiętania… i proszę niezwłocznie przesłać zaległe prace… bz jest równoznaczne z jedynką…


2020.06.03

temat: Orzeł czy reszka? Arkusz kalkulacyjny.

Przy okazji obliczeń – formuła warunkowa (statystyczna) =licz.jeżeli….

Materiał dot. lekcji będący połączeniem moich komentarzy z treściami z podręcznika:
6kl_inf_rzut_moneta
(pdf)

Praca zaliczająca temat to przesłanie zadania wykonanego w arkuszu kalkulacyjnym na konkretną ocenę – zadania wskazanego na końcu w/w pliku.

Szansa na udział w quizie – poprawę oceny:
Quiz: Zgadnij liczbę 6
Uruchomiony 3 czerwca o 7:20
zamknie się 8 czerwca o godz. 11:30

wejdź na: joinmyquiz.com
i podaj ten kod: 4694912
ZALOGUJ SIĘ: KLASA, NR z DZIENNIKA, IMIĘ


2020.05.27

Temat: Tik-tak, tik-tak – arkusz, format daty…

Przy okazji obliczeń – formuła warunkowa =suma.jeżeli….

Zapoznaj się z instrukcją: tik_tak_arkusz_i_daty(pdf)

Czekam – na przesłanie jako załącznik ale excelowy – pliku z tabelką wyliczającą, ile dni jest od Waszych urodzin do dziś … i nie tylko. Spójrz na grafikę. To też muszę zobaczyć.

Nie dostałam tabelek z zeszłej lekcji, moi drodzy…


2020.05.20

Temat: Arkusz w chmurze, dysk google – Kto, kiedy, gdzie…

Instrukcja do przeczytania – uzupełnia Waszą wiedzę zdobytą w czasie zdalnej nauki:
Dysk sieciowy – google(pdf) Kwestię filtrowania i sortowania czyli porządkowania AZ lub ZA utrwalimy na kolejnych zajęciach. Zapraszam na konsultacje w poniedziałki – online przez ZOOM…

Pamiętajcie, udostępniajcie rozsądnie. Nigdy nie wiecie, co ktoś zrobi z udostępnionymi przez Was informacjami…


Dziś tj. 18 maja, na ZOOMie poproszono mnie o umożliwienie poprawy oceny z quiz.
Oto link – tutaj. Aktywny do godz. 21ej dnia 20 maja.


W czasie konsultacji zapytano mnie, jak poradzić sobie z piątym poziomem w Animacji Blockly. Oto wyjaśnienie. 6kl_5poziom(pdf)



2020.05.13

Temat: Policz, czy warto – arkusz kalkulacyjny.

Podręcznik s.78

Symulacja na modelu i wypełnianie serią danych...

Na podstawie treści z podręcznika przygotowałam materiał: 6klasa_czy_warto_excel(pdf), który kończy się maleńką pracą, nawet nie domową, ale na lekcji, bo przeczytanie i wykonanie zadania zamknie się w 45 minutach. Praca to notatka dla konkretnych dwóch ciągów liczbowych podanych w/w pliku:

zad.1. wartość początkowa: …, wartość kroku: …, wartość końcowa: …
zad.2. wartość początkowa: …, wartość kroku: …, wartość końcowa: …

Odpowiedzi spodziewam się do 19maja do godz. 20:00.
Przypominam o przesyłaniu odpowiedzi przez pocztę sp373@wp.pl

pozdrawiam


2020.05.06

Temat: Komputer zgaduje liczbę – scratch.

Daję drugą szansę na zrobienie quizu: https://quizizz.com/join?gc=017491
loguj się podając nr z dziennika i inicjały.
Agatko S. Skreślenie ucznia będącego przed Tobą na liście nie zmienia Twojego numeru…

Ostateczny termin: 21:30, 8 maja

Materiał do zapoznania się – łączący informacje z podręcznika z wcześniej omawianym projektem… tutaj: komputer_zgaduje6kl2020maj (pdf)

Za 10 dni będę już powoli podejmować decyzję, jaką ocenę wystawię na koniec roku.


2020.04.29

Temat: Zgadnij liczbę – praca w scratch.

Spodziewam się, że już wiele wiesz o algorytmach i odgadywanie również jest przetrenowane. Zaraz sprawdzę Twoją pracę domową…

  1. Ty w tym czasie przejrzyj uważnie plik pdf: bloki_zgadnij2
  2. Następnie z podręcznikiem (s.56) złóż w scratch dwa skrypty i sprawdź poprawność działania.
    Nie przesyłaj pracy ze scratcha – zapisz ją, zachowaj dla siebie na kolejne zajęcia.
  3. Na ocenę weź udział w quizie – przed 21:00 dnia 5 maja:
    joinmyquiz.com, nr: 635484
    Loguj się jak zwykle podając klasę, nr z dziennika, inicjały.

2020.04.22

Zanim zrobimy temat „Zgadnij liczbę” w scratch, porozmawiajmy o algorytmie…

Co to jest „algorytm”, gdzie ma zastosowanie? Posłuchaj na stronie khanacademy – mam nadzieję, że masz głośniki lub słuchawki. https://pl.khanacademy.org/computing/computer-science/algorithms/intro-to-algorithms/v/what-are-algorithms

Obejrzyj prezentację zapisaną jako pdf: Algorytm_dziel_nowszy

Wejdź na stronę khanacademy (adres ciut niżej) i wykorzystując wiedzę z powyższego pliku – odgadnij liczbę z zakresu od 1 do 15-u,

a potem – niżej na tej samej stronie – odgadnij liczbę z zakresu od 1 do 300.

https://pl.khanacademy.org/computing/computer-science/algorithms/intro-to-algorithms/a/a-guessing-game

Przygotuj dla mnie krótką notatkę.

  • Wyszukaj w internecie informację, skąd strategie tego typu nazywają się algorytmem, skąd się wzięło to słowo „algorytm”. Zapisz tę informację JEDNYM ZDANIEM
  • Dowiedz się również w sieci, kim była Ada Lovelace i co ma wspólnego z informatyką i programowaniem – ZAPISZ TO również JEDNYM ZDANIEM.
  • Z podręcznika wykonaj zadanie 4 s. 59. DOPISZ TRZECIE ZDANIE DO POPRZEDNICH i prześlij do mnie za pomocą poczty elektronicznej lub przez librus – do 28 kwietnia.

Zobacz, czy podołasz krzyżówce: https://learningapps.org/display?v=pnnrj6bta20


2020.04.15
Zadanie 3 s. 70 podręcznik – BLOCKLY

  • Materiały tutaj (pdf): blockly
  • Czy już wiesz, jak się generuje link do wykonanego poziomu? Jeszcze nie? Wracaj do instrukcji.
  • Najpierw zrób wg instrukcji – ludzika, potem będziesz go „ożywiać”.
  • Adres strony: https://blockly.games/

Jak określić środek koła lub prostokąta? Za pomocą współrzędnych. Przyjrzyj się obrazkowi.


!!! jako rozwiązanie – prześlij linki z KAŻDEGO rozwiązanego przez Ciebie poziomu.

Miłej zabawy.


Zajęcia wyrównujące różnice:

Przeczytaj rozdział „Astronomia z komputerem” podręcznik s. 118-120, otwórz przeglądarkę i odwiedź proponowane w podręczniku strony online.

Przygotuj w edytorze tekstu /MsWord, WordPad, sieciowy Word, LibreOffice -writer lub OpenOffice – writer/ dokument o Marsie zwierający 3-4 zdjęcia i informacje o planecie.
Nie zapomnij o podaniu źródeł.
Pracę zapisz i prześlij na sp373@wp.pl.
Nie zapomnij podać autora, klasę i temat pracy.


Zajęcia 1 – 7 kwietnia

Lekcja z podręcznikiem. Temat: Czy (TY) znasz tabliczkę mnożenia?

Pewnie będziecie zaskoczeni, ale bloki, które nazywaliśmy w potocznym języku czapkami lub beretami, bo były na górze skryptów, teraz (1 kwietnia) mają uszy i wyglądają jak kotki. :o)

Podręcznik s. 64.

Kolejne zajęcia również dotyczą scratcha i będą nawiązywały do tych, które robiliśmy ostatnio.
Opierając się o podręcznik – od s. 64 zbuduj projekt, w którym komputer (duszek) będzie Cię przepytywał z tabliczki mnożenia. Skorzystamy z konstrukcji warunkowej z dwiema reakcjami- coś się wydarzy, jeśli /tak/ //wynik to prawda// i druga – inne rzeczy się wydarzą, jeśli /nie/ czyli warunek daje wynik //fałsz//.
Potrzebna nam będzie zmienna //licznik// do kontrolowania liczby Twoich poprawnych odpowiedzi. Ma być widoczny na ekranie – jego wartość. Znajdź na obrazku zieloną strzałkę.

Pamiętaj – blok //zapytaj// jest w czujnikach.

Zgodnie z podręcznikiem zbuduj dwa skrypty – test i z zieloną flagą. W podręczniku bloki pogrupowane są wg przynależności. Musisz je uporządkować.

Kilka graficznych podpowiedzi – tutaj.

 

Czarno-fioletowa strzałka wskazuje, jak dodać miejsce na dwa argumenty liczbowe.

Za to dwie żółto-fioletowe strzałki wskazują, gdzie z klawiatury wpiszesz nazwy tych argumentów.

Jak połączyć czynniki – kolejna grafika.

 

Jak oceniam?

Za wykonanie działającego projektu zbudowanego w oparciu o podręcznik i moje wskazówki oraz przesłanie go do oceny – czwórka z plusem. Dlatego nie podaję zrzutu ze skryptów.

Na piątkę: zadanie na 4+ oraz drugi osobny projekt analogicznie działający do wykonanego teraz //mnożenia//, w którym będzie sprawdzał, czy umiemy dodawać lub odejmował w zakresie do 100.
Podpowiedź: Jak najprościej określić przedział losowania liczb, by dwie liczby w sumie dawały 100? Losuj od 0 do …?

Na szóstkę zadanie 1 strona 66 (jako osobny projekt) – trzeba przesłać dwa. Drugi bez pierwszego nie da szóstki.

W razie pytań – jestem na librusie w godzinach pracy i kilka razy w ciągu dnia w pozostałe dni.

Przesłać zapisany projekt lub go udostępnić.
Mail – ten, który wisi na ścianie w pracowni. zasady – imię, nazwisko, klasa, temat pracy.

W treści link lub załącznik.

Jak zapisać duszka?

jak zapisać projekt?

Marzena Lesińska-Wardawy


Zajęcia 25 -31 marca

Temat: Czy KOMPUTER zna tabliczkę mnożenia?

Wykonaj zgodnie z podręcznikiem s. 60-62 projekt, w którym duszek policzy mnożenie wylosowanej /z zakresu 2-12/ przez niego liczby przez liczbę podaną przez Ciebie.
To na ocenę dostateczną, bo praca wynika z przepisaniu skryptów z podręcznika.

Na ocenę dobrą – dodaj do skryptu 5-krotne powtórzenie mnożenia i oczekiwanie na naciśnięcie myszy, czyli kliknięcie, by duszek mógł podać wynik – jak w zadaniu nr 1 s. 63.
Na ocenę bardzo dobrą – jw. dodaj do skryptu 5-krotne powtórzenie mnożenia i oczekiwanie na naciśnięcie myszy, czyli kliknięcie, by duszek mógł podać wynik – jak w zadaniu nr 1 s. 63, ale obie liczby biorące udział w mnożeniu za każdym z 5-u razy będą podane przez Ciebie. Podpowiedź – pierwszą odpowiedź można przechować na zmiennej…
Na szóstkę – wszystko tak samo jak na piątkę, ale będzie mnożyć 3 liczby podane przez Ciebie.

Pracę przesłać na mój mail //sp373@wp.pl// – podając imię nazwisko, klasę i nazwę projektu.


Zajęcia 18-24 marca
Praca w aplikacji Pixblocks i/ lub na stronie instakod.pl
Kto nie pamięta hasła i loginu, pisze do mnie – podam.


Zajęcia 11 – 17 marca
praca on-line w scratch.

Wprowadzenie: Na poprzednich zajęciach (na początku marca) pracowaliśmy nad projektem „Znajdź minimum/maksimum” – podręcznik s. 49.


Losowaliśmy liczby i przypisywaliśmy na listę o nazwie Liczby. Korzystając z dwóch zmiennych NR i MIN za pomocą pętli POWTÓRZ badaliśmy, czy kolejna liczba nie jest mniejsza od MINimum – jeśli była mniejsza, tę właśnie liczbę przypisywaliśmy na zmienną MIN.

Konkretnie: Pierwsza „zdalna” lekcja dotyczy
Tematu: ZNAJDŹ SZÓSTKĘ z podręcznika s: 53-55.

Zaczynamy pracę i tworzymy projekt zgodnie z instrukcją w podręczniku.

Spokojnie sprawdzamy poprawność przepisanego skryptu.

Jak oceniam:

Żeby otrzymać ocenę bardzo dobry, należy projekt opisany w podręczniku zgodnie z zadaniem nr 1 s. 54 wzbogacić o wypowiedź kota/duszka, a skrypt – o zmienną NR i to jej wartość podać w drugiej kociej odpowiedzi, //łącząc jabłko z bananem//.

Na ocenę celujący robimy zadanie 2 lub 3 ze strony 55.

By wystawić ocenę, muszę projekt zobaczyć.

  • Uczniowie, którzy mają konto na stronie scratch.mit.edu, nadają projektowi nazwę, w której jest nr zadania, klasa i nazwisko ucznia. Przykład: zad3s55_6cKozłowski. Projekt zapisują lub udostępniają – i przesyłają link.
  • Uczniowie, którzy nie mają konta, również zapisują plik, odnajdują go i – jeśli umieją – zmieniają mu nazwę na wskazaną. Jeśli nie, pozostawiają standardową nazwę.

Wszyscy mogący przesłać zapisany /najczęściej wpada w folder pobrane/ projekt, przesyłają go do mnie na mail sp373@wp.pl wraz ze zwyczajowymi informacjami o autorze, klasie i rodzaju pracy w temacie maila. Od uczniów, którzy nie prześlą, będę oczekiwała pokazania tego projektu na lekcji po powrocie do szkoły.

Marzena Lesińska-Wardawy

Kwarantanna, marzec-kwiecień 2020